
آشنایی با شغل بسیار جذاب "طراحی سهبعدی"
سلام به مخاطبین استودیو طراحی تجسم، ممنون که همراه همیشگی ما هستید.
امروز میخواهیم در مورد یکی از شغلهای بسیار جذاب یعنی طراحی سهبعدی با هم صحبت کنیم.
طراحی سهبعدی، با چه عنوانهایی شناخته میشود؟
در بازار کار، این شغل با عنوانهای مختلفی شناخته میشود، مثل:
شبیهساز سهبعدی
طراح سهبعدی
تصویرساز سهبعدی
تریدی آرتیست
مکسکار
مدلساز سه بعدی
رندرمن
و ...
که تقریباً همه این عناوین به یک حوزه کلی اشاره دارند، اما هر فرد بسته به علاقه شخصی وارد یکی از زمینههای زیر میشود:
شبیه سازی معماری
شبیه سازی تبلیغاتی
بازیسازی
انیمیشن
شبیه سازی صنعتی و ...
کدام مسیر درآمد بیشتری دارد؟
واقعیت این است که هیچ مسیری ذاتاً بهتر از مسیر دیگر نیست.
در هر شاخهای که هستید اگر:
علاقه داشته باشید
انگیزه داشته باشید
زمان و انرژی بگذارید
قطعاً میتوانید به مهارت بالا، بازار کار خوب و درآمد عالی برسید.
پول دقیقاً جاییست که شما با عشق کار میکنید.
در ایران، کدام شاخه درآمد بیشتری دارد؟
در ایران، حوزه معماری معمولاً تقاضای بیشتری دارد، چون ساختوساز هنوز یکی از محورهای اصلی بازار است. اما طبیعتاً رقابت هم بیشتر خواهد بود.
با این حال، اگر واقعاً علاقهمند باشید، یادگیری نرمافزارها و ساخت نمونهکار خوب میتواند خیلی سریع شما را وارد بازار کار کند—چه بهعنوان فریلنسر و چه استخدام در شرکتهای معماری.
چه نرمافزارهایی در شبیه سازی سه بعدی بیشتر استفاده میشوند؟
در حوزه معماری، نرمافزارهای پرکاربرد عبارتند از:
3ds Max
AutoCAD
Revit
Lumion
Rhino
SketchUp
حدود درآمد این شغل چقدر است؟
بر اساس تجربه شخصی، درآمدها خیلی متفاوت هستند.
اگر در یک آتلیه یا شرکت معماری کار کنید: بین ۱5 تا ۳۰ میلیون تومان در ماه
اگر بهصورت فریلنسری یا پروژهای فعالیت کنید: از ۱۰ تا حتی بالای ۲۰۰ میلیون تومان در ماه بسته به حجم کار و مهارت شما
سایتهایی مثل پونیشا، کارلنسر، Upwork بستر خوبی برای گرفتن پروژه هستند.
یکی از بهترین روشها برای کسب درآمد در ایران، راهاندازی پیج اینستاگرام و فعالیت در شبکه های مجازی است.
درآمد در بخشهای دیگر چطور است؟
بخشهایی مثل:
مدلسازی پیشرفته برای انیمیشن و بازیسازی
طراحی محصول و فروش در مارکتهای خارجی
انیمیشنسازی تبلیغاتی
طراحی صنعتی برای برندهای تولیدی
همگی فرصتهایی عالی برای کسب درآمدی خوب محسوب میشوند.
مشتریهای ما چه کسانی هستند؟
گروه اول: معماران و سازندگان ساختمان
گروه دوم: تولیدکنندگان صنعت ساختمان (کاشی، شیرآلات، آسانسور و...)
گروه سوم: برندهای غذایی، پوشاک و سایر کسبوکارها که به طرحهای تبلیغاتی نیاز دارند
به نظر شما چه گروههای دیگری میتوانند مشتری برای این شغل باشند؟
در بخش نظرات خوشحال میشویم تجربیات خودتان را با ما در میان بگذارید.











